Ο χορός ως αθλητισμός και η συμβολή του στην καταπολέμηση της πιο κακής συνήθειας

Ο χορός ως αθλητισμός και η συμβολή του στην καταπολέμηση της πιο κακής συνήθειας

apollon ds 31/05/2021

Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Καπνίσματος γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 31 Μαΐου, με απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) από το 1988. Ο σκοπός της είναι η υπενθύμιση, η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση του κοινού για τις βλαβερές επιπτώσεις του τσιγάρου. Σύμφωνα με στοιχεία του ΠΟΥ, κάθε χρόνο πάνω από 7.000.000 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους ως συνέπεια του καπνίσματος. Αυτή τη στιγμή αποτελεί την κυριότερη αιτία για μη μεταδοτικές ασθένειες που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί, προκαλώντας το θάνατο στο 50% των καπνιστών. Για το λόγο αυτό και γίνονται προσπάθειες να αποθαρρυνθεί το καταναλωτικό κοινό από την αγορά και χρήση τσιγάρων και άλλων προϊόντων καπνού.

Πέρα από τη μεγάλη επιβάρυνση στην υγεία, το κάπνισμα έχει αρνητικές επιπτώσεις και στην οικονομία, καθώς κοστίζει στους πολίτες και τις κυβερνήσεις πάνω από 1,25 τρισεκατομμύρια ευρώ σε δαπάνες υγείας (το 1,8% του παγκόσμιου ΑΕΠ), αλλά και στο περιβάλλον, αφού οι τοξικές “γόπες” των τσιγάρων αποτελούν το πιο διαδεδομένο είδος απορρίμματος! Επιπλέον, η καλλιέργεια δέντρων καπνού έχει ως συνέπεια την αποψίλωση τεράστιων αριθμών δέντρων!

Η Ελλάδα είναι ευρωπαϊκή πρωταθλήτρια στο κάπνισμα, με το ποσοστό καπνιστών στη χώρα να φτάνει το 37%.

Τσιγάρο: Η απόλαυση που… σκοτώνει!

Παρά την ενημέρωση του κοινού, ο αριθμός των καπνιστών έχει αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό! Ενώ γίνονται προσπάθειες να μειωθεί η διαφήμιση και η προώθηση της βλαβερής αυτής συνήθειας, ειδικά οι νεότερες γενιές φαίνεται να την προτιμούν ακόμα! Ακόμα και μετά την ενημέρωση των τοξικών ουσιών που περιέχει και των αρνητικών επιπτώσεων του για την υγεία, νέοι άνθρωποι, ακόμα και αθλητές, υιοθετούν αυτή τη θανατηφόρα συνήθεια! Και δεν πρόκειται για υπερβολή… 

Εσείς ξέρατε τι περιέχει κάθε τσιγάρο;;;

καταπολέμηση

Σίγουρα γνωρίζουμε μερικές από αυτές τις ουσίες, όπως η νικοτίνη και η πίσσα, πρόκειται όμως μόνο για την κορυφή του παγόβουνου όσον αφορά τις ουσίες αυτές, οι επιπτώσεις τους όμως είναι ευρέως άγνωστες! Ξέρατε ότι η νικοτίνη, η εθιστική ουσία του τσιγάρου, βρίσκεται και στα εντομοκτόνα;;; Ότι η πίσσα χρησιμοποιείται στην επίστρωση δρόμων;;; Ή ότι επιπλέον περιέχει ασετόν, φορμαλδεΰδη (ουσία που χρησιμοποιείται στην ταρίχευση!), μεθανόλη (που συναντάται στα καύσιμα πυραύλων), μεθάνιο, κάδμιο (συναντάται στα υγρά μπαταρίας), βουτάνιο (υγρό αναπτήρα), ακόμα και αρσενικό! Ακόμα, γνωρίζατε ότι η καύση του τσιγάρου και άρα όλων αυτών των ουσιών παράγει πολλές καρκινογόνες ουσίες, και μονοξείδιο του άνθρακα, το άοσμο καυσαέριο που είναι θανατηφόρο;;;

Παρότι όλα τα παραπάνω δεν είναι γνωστά με λεπτομέρειες, οι αρνητικές επιπτώσεις του τσιγάρου είναι γενικώς γνωστές. Για αυτό το λόγο είναι απορίας άξιο γιατί ακόμα πολλοί νέοι, από την ηλικία των 12 ακόμα, “δοκιμάζουν” το τσιγάρο και τελικά εθίζονται πριν τα 18 τους χρόνια! 

Εσείς ξέρατε τι προκαλεί το κάπνισμα στο σώμα σας;

Εκτός από τις οπτικές επιπτώσεις (κίτρινα δόντια, δυσοσμία στόματος) και τις άμεσα προφανείς (δύσπνοια, μείωση αντοχής) που είναι γνωστές και για πολλούς ευνόητες, η ζημιά που προκαλεί το τσιγάρο είναι πολύ πιο βαθιά. Για να δούμε πιο αναλυτικά τις επιπτώσεις του, ας σκεφτούμε πόσα νεαρά άτομα, που συχνά ασχολούνται με τον αθλητισμό, δυσκολεύονται στην αθλητική τους απόδοση, τη διατήρηση υγιούς βάρους και πολλά ακόμη… 

Το κάπνισμα δυσκολεύει την αερόβια άσκηση, επειδή η νικοτίνη καταστρέφει τις κυψελίδες στους βρόγχους του πνεύμονα, με αποτέλεσμα να μη γίνεται σωστά η απορρόφηση οξυγόνου και η αποβολή διοξειδίου του άνθρακα. Επιπλέον, εξαιτίας του καπνού, προκαλούνται σπασμοί στα αγγειακά τοιχώματα με αποτέλεσμα να αυξάνεται η αρτηριακή πίεση και να επιβαρύνεται η καρδιά.

Όσο για το σωματικό βάρος, το κάπνισμα επηρεάζει εμμέσως και το μεταβολισμό, λόγω της μείωσης οξυγόνωσης που προκαλεί. Αφού μειώνεται η πρόσληψη οξυγόνου, προκαλείται υποξία στους ιστούς και συνεπώς δημιουργεί καταβολισμό. Επιπλέον, καθυστερεί την ίαση τραυματισμών και επιπλέον αναγκάζουν τον οργανισμό να καίει γλυκόζη αντί για λίπος δυσκολεύοντας έτσι την απώλεια βάρους.

Άθληση, χορός, τσιγάρο

Με όλα τα παραπάνω να είναι σε γενικές γραμμές γνωστά στο ευρύ κοινό, ειδικά σε νεαρά άτομα και ανθρώπους που ασχολούνται με τον αθλητισμό, θα περίμενε κανείς ότι τα ποσοστά των καπνιστών θα μειώνονταν χρόνο με το χρόνο. Αντιθέτως όμως φαίνονται να αυξάνονται! Ειδικά η σχέση αθλητισμού και καπνίσματος είναι μια σχέση ασύμβατη. Ακόμα και για ένα μέτριο καπνιστή, η συνήθεια αυτή μπορεί να περιορίσει πολύ την απόδοση του σε οποιαδήποτε δραστηριότητα, πόσω μάλλον για έναν φανατικό καπνιστή. Απαιτητικές ασκήσεις μπορούν συχνά να είναι απαγορευτικές για έναν φανατικό καπνιστή.

Η σχέση τους όμως μπορεί και να αντιστραφεί, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι η άσκηση βοηθά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των καπνιστών. Η συστηματική σωματική δραστηριότητα – στο γυμναστήριο ή στο δρόμο – μειώνει τον κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα ενός καπνιστή, λένε οι επιστήμονες.

«Προφανώς, το να απαλλαγεί κανείς από αυτή τη συνήθεια είναι ό,τι καλύτερο που μπορεί να κάνει για την υγεία του», λέει ο Dr. Robert Sallis, διευθυντής του αθλητιατρικού τμήματος στο Kaiser Permanente Medical Center στη Φοντάνα της Καλιφόρνια. «Αλλά, αν αυτό δε συμβεί, η συστηματική άσκηση είναι σε θέση να μετριάσει μερικές από τις θανατηφόρες επιπτώσεις του καπνίσματος», προσθέτει.

Πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Medicine & Science in Sports & Exercise, έδειξε ότι η πνευμονική λειτουργία δεν καλυτέρευσε με την αποχή από το τσιγάρο, αλλά αυξήθηκε σημαντικά η συγκέντρωση του οξυγόνου στο αίμα των ασκουμένων, βοηθώντας τους να παρατείνουν το χρόνο άσκησης.

Πώς μπορεί ο χορός να σας βοηθήσει στην καταπολέμηση του καπνίσματος;

Αρχικά, ο χορός είναι ιδανικός συνδυασμός αερόβιας και αναερόβιας άσκησης, καθώς και μέσο έκφρασης και διασκέδασης. Γνωρίζατε όμως ότι ο χορός είναι και άθλημα; Από το 1980, ο αθλητικός χορός είναι από τις πιο αγαπητές ενασχολήσεις, στην Αμερική και την Ευρώπη. Οι αθλητικές κατηγορίες είναι σε πολλά είδη χορού, με τις πιο δημοφιλείς χορευτικές κατηγορίες να είναι σε Ευρωπαϊκούς (smooth) και latin χορούς. Ο συνδυάζει ποικιλία χορευτικών βημάτων και ασκήσεων, με σκοπό τη σύνθεση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος, είτε για επίδειξη είτε για διαγωνισμό.

Η προσπάθεια για έναν διαγωνισμό παρέχει σε έναν χορευτή την εμπειρία να παίρνει χορευτικά βήματα από το στούντιο και να τα μεταφέρει στη σκηνή… Πέρα από την κοινωνική του φύση λοιπόν, αυτό το στυλ χορού θεωρείται άθλημα, απαιτώντας υψηλά επίπεδα δύναμης, αντοχής και ευελιξίας. Συνιστάται για άτομα όλων των ηλικιών, βοηθά στην καταπολέμηση του άγχους, ενώ αναπτύσσει πολλά πνευματικά και ψυχικά οφέλη. Όσο για τα σωματικά, βελτιώνει το συντονισμό κινήσεων, τη μυϊκή σύσφιξη, το ρυθμό, την ευλυγισία και την αντοχή. 

Και αν ακόμα αμφιβάλλετε για την αθλητική φύση του χορού, ξανασκεφτείτε το.

Οι αθλητές χορού συμμετέχουν σε πρωταθλήματα και διαγωνίζονται με σκοπό την κατάκτηση της πρώτης θέσης, σε ομάδες, σε ζευγάρια ή σόλο. Προπονούνται εντατικά για να βελτιωθούν σε τεχνική και επιδόσεις. Οι χορευτές του αθλητικού χορού ακούνε εποικοδομητικές κριτικές και σχόλια από ειδικούς, για να βελτιώσουν την τεχνική και τις επιδόσεις τους. Οι αθλητές μαθαίνουν να χειρίζονται την αξιολόγηση και να χρησιμοποιήσουν θετικά την εμπειρία που θα τους οδηγήσει προς τα εμπρός. Αυτή η στάση θα τους ωφελήσει καθ ‘όλη τη διάρκεια της ζωής τους.

Όσοι έχουν ασχοληθεί με το χορό ξέρουν πόσο καλή άσκηση είναι, και πόσο σημαντικό είναι το ζέσταμα και η αποθεραπεία  – όπως σε όλα τα αθλήματα. Όσο για την αντοχή, ένα τρίλεπτο αθλητικού χορού απαιτεί τόση όση χρειάζεται ένας δρομέας στους ολυμπιακούς αγώνες! Και φυσικά, όπως σε κάθε άθλημα, οι χορευτές έχουν το ρίσκο του τραυματισμού και της υπερπροσπάθειας.

Αν ακόμα δε σας πείσαμε, δεν έχετε παρά να δοκιμάσετε! 

Ο χορός ως άσκηση και μόνο είναι σίγουρο ότι θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε τις άσχημες επιπτώσεις του τσιγάρου, ακόμα και να σας βοηθήσει να το κόψετε! Αλλά επιπλέον, ο χορός περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό τη βελτίωση της εμφάνισης του χορευτή. Δεν πρόκειται για ματαιοδοξία, σας διαβεβαιώνουμε! Ο χορός έχει σκοπό τη δημιουργία ενός όμορφου αποτελέσματος, μιας τέλειας εικόνας. Πάντα ο χορευτής πασχίζει να βελτιώνει το χορό του και, για να αναδείξει το αποτέλεσμα, βελτιώνει και την προσωπική του εικόνα! Είναι πάντα περιποιημένος και προσέχει τον εαυτό του.

Και αντίστροφα όμως, ο χορός ομορφαίνει το χορευτή, βελτιώνει το παρουσιαστικό του και την εικόνα του! Συνεπώς, ένας χορευτής θέλει να προσέχει το βάρος του, να μην έχει κιτρινισμένα δόντια και δύσοσμη αναπνοή. Το κυριότερο όμως, θέλει να γίνεται καλύτερος και να ξεπερνά τον εαυτό του μέρα με τη μέρα! Και ο μόνος τρόπος να το πετύχει αυτό είναι να ασκείται και να εξασκείται συνεχώς και να αποφεύγει συνήθειες που μειώνουν την απόδοση του – όπως το κάπνισμα!!! Οι επιδόσεις ενός χορευτή αυξάνονται κατακόρυφα αν δεν περιορίζει το τσιγάρο. 

Ο αθλητισμός και πολύ περισσότερο ο χορός μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής ενός καπνιστή και να προκαλέσουν τη διακοπή του τσιγάρου, αναδεικνύοντας περισσότερο από ποτέ το ρητό “νους υγιής εν σώματι υγιεί”!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
Follow by Email
YouTube
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram